TWEE SFEREN IN EEN GEBOUW
Op de zorgcampus van de stichting Pluryn ligt deze school voor kinderen met gedragsproblemen. De campus ligt in het prachtige glooiende boslandschap van Oosterbeek. De kinderen, die veelal autistisch zijn of ADHD hebben, krijgen hier onderwijs in een rustige, beschermende omgeving. In één gebouw komen kinderen voor speciaal en voor voortgezet speciaal onderwijs.
Twee sferen in één gebouw
In het interieur van het gebouw zie je de 2 doelgroepen terug. De jonge kinderen bevinden zich in een gezellig gedeelte met veel kleur en beschermende hoekjes. Het deel voor het voortgezet onderwijs krijgt ook echt het karakter dat daarbij hoort. Stoer, volwassen en met een grote centrale ruimte! Het gebouw dat in de vorm van een boog op het terrein ligt heeft 2 zones. In de binnenring liggen alle praktijklokalen en deze bepalen ook het uiterlijk van de school. In de buitenring liggen, gericht op de rust van het bos, de klaslokalen.
Een gebouw dat één wordt met zijn omgeving
Het idee achter het ontwerp is dat het gebouw op gaat in haar omgeving. De voorgevel is heel laag en vanaf daar loopt een groen dak omhoog richting de bosrand. Dit dak wordt voorzien van gras. De gevel bestaat uit hout en glas. Het schoolplein maakt onderdeel uit van het ontwerp, dat ook met natuurlijke materialen wordt ingericht tot een uitdagend speelterrein. Het is de ambitie het gebouw zo duurzaam mogelijk te maken.
Comfoschool: zuinig én gezond!
De basis van energetische duurzaamheid ligt in de basis van het ontwerp. De lokalen in de buitencirkel zijn georiënteerd op de zon en liggen in de luwte van het bos. Massieve gevels en daken en valschermen voor zonwering voorkomen dat het te warm wordt.
De doorsnede speelt optimaal in op het toegepaste Comfoschool installatieconcept. Frisse lucht van buiten wordt boven het plafond binnen gehaald en hier verspreid. Via gaatjes in het plafond wordt de frisse lucht gelijkmatig verdeeld over het lokaal. De gebruikte lucht wordt vervolgens door natuurlijke ventilatie naar buiten afgevoerd.
Een dynamisch ontwerpproces
De gebruikers van de school zijn erg betrokken bij de plannen. Het ontwerp is samen met hen gemaakt. Dat was ook nodig; de doelgroep is zo specifiek dat hun kennis onontbeerlijk is om een goed plan te maken. In een aantal workshops zijn thema’s als het interieur, de pleininrichting en de gebouwlogistiek besproken. Zo hebben we in een stevig tempo naar een goed plan toegewerkt.