BOUWEN LANGS SPOOR: VLOEK EN ZEGEN
Vlakbij station Reeshof realiseert TBV Wonen 78 sociale huurwoningen onder de lage aftoppingsgrens. De locatie is aangewezen door een taskforce die de herontwikkeling van terreinen voor betaalbaar wonen aanjaagt. De voortekenen om hier te kunnen bouwen waren denkbaar ongunstig. Maar Tilburg zet door en laat wederom zien hoe je als stad restruimte succesvol en maatschappelijk verantwoord kunt ontwikkelen.
Belastte restruimte vraagt om precisiewerk
Ogenschijnlijk gaat het om bouwen op een lege kavel. In werkelijkheid is de locatie sterk geluidsbelast en is veiligheid door transport van gevaarlijke stoffen op het spoor een groot probleem. Als je hierbij bedenkt dat de woningen onder de lage aftoppingsgrens sociale huur verhuurt worden, met zeer geringe woonlasten en energiekosten, wordt duidelijk dat de opgave vraagt om precisiewerk.
Biodiversiteit
De twee gebouwen maken een pleinruimte. Door de afstand tussen de gebouwen en de gebouwhoogte ontstaat er een fijne tussenmaat. Er wordt een plek gemaakt waar mensen wonen, een plek waar bewoners elkaar buiten informeel kunnen ontmoeten. De gebouwen staan op een groen tapijt waarin met verschillende planten- en boomsoorten een biodiverse omgeving is gemaakt die ook in staat is om regenwater te bufferen. Een nieuwe padenstructuur legt een landschappelijke verbinding met het station en de bestaande buurt.
Bereikbare woonkwaliteit
De woningen worden gerealiseerd met energiebehoefte en energieverbruik onder de 25 kwh/m². Hiervoor is een hoogwaardig gebouw nodig met weinig energieverlies. Dit wordt uiteindelijk gerealiseerd door een hoge bouwkundige kwaliteit. Maar het zit in aanleg ingesloten in de gekozen compacte bouwvorm en typologie. De woningen zijn voor één- en tweepersoonshuishoudens, waarmee een vraag wordt bediend, die niet alleen in Tilburg groot is. Het is hier gelukt om dit met fraaie en ruime woningen tussen de 64 en 90 m² in te vullen.
Geluidswerende maatregelen zijn ingezet om een gezond binnenklimaat te realiseren. Wintertuinen zorgen voor comfort en leveren een energetische bijdrage.
Het spoor als zegen en vloek
De goede bereikbaarheid per trein is voordelig voor mensen die voor werk of studie afhankelijk zijn van goed openbaar vervoer. Tegelijkertijd is de locatie door het spoor geluidsbelast. De buitenruimtes van het gebouw zijn uitgewerkt als loggia’s. Naast een prettige buitenruimte, fungeren deze ook als geluidsbuffer. Door een slimme pui-indeling zijn de loggia’s volledig te openen, zodat een volwaardig balkon ontstaat.
Eenvoudige oplossing
De 78 woningen zijn in twee identieke gebouwen zo gesitueerd dat een goede balans ontstaat tussen de maximale opbrengst door de zon en minimale belemmering door geluid. De corridor ontsluiting zorgt voor een relatief kleine hoeveelheid ontsluitingsruimte en geveloppervlak per woning, zonder in te boeten op woonkwaliteit. Doordat de gebouwen relatief kort zijn, blijven de binnengangen beperkt in lengte. Een strak constructieraster is de basis voor de architectonische verschijningsvorm en een alzijdig gebouw. De kleinere woningen met 1 slaapkamer worden op de koppen afgewisseld met woningen met twee slaapkamers. Zo ontstaat een mooie woningmix per gebouw, binnen een zeer rationele bouwstructuur.